WEDDING!!!!!

Sunday 27 March 2011

memula singgit², lame² boleh jd sejuta..

MENABUNG...tabiat menabung spatutnye dipupuk dr awl..alhamdulillah, sy dilahirkan dr kuarge yg sgt menitikberatkn amalan mnabung sejak kecik..ms sy still tadika lg ayah dah belikan sy tabung..tabung kaca bentuk iron..hehhehe..ayah slaloo pesan, dwet blanje jgn habiskn, simpan yg slebihnye..n ayah slaloo ckp "kite kne mnyimpan tuk mase depan"..kalo ikotkan dwet blanje time tuh xdela byk..yg aku ingt ms aku darjah 1 dwet lanje aku 50sen je..tp aku msti ade balance stiap ari tuk disimpan..smpai satu mase, ayah amek dwet tu n simpan dlm akaun..ayah tunjuk buku akaun aku..ayah ckp "tgk ni mus..ade rm99..byk kan..lg singgit nk jd sratus.."time tuh mmg hepi sgt..hehehhe..seingt aku la time tu aku blom brskola lagi..

kalo time ry plak ayah mesti sediakan envelope sorg satu tuk kitorg..siap tulih nama lg..heheh..ayh suh kiterng masukkan dwet ry kat dlm envelope masing²..ayah ckp dwet ry ni sume kne simpan..ayah xbg pkai..so kiterng sume mmg xpnah sntuh langsung dwet ry dr kecik smpai skang..ms memula mmg sdey, sbbnye time tu la br mrase dpt dwet byk..tp skang alhamdulillah, kiterng da nmpk hasil dr dwet² ry yg disimpan bertaun² tuh..

bile masuk skola mnengah kiterng da xde tabung da..ntah mane ilang sume tabung masing²..hahhahah..tp stiap ujung bulan, ayh n mama msti tnye ade dwet lebih x nk simpan..ayh akn pastikn setiap org akn mnyimpan w/pon sket..aku ingt lg, aku kasi gak w/pon hanye rm10..hee~ ayah n mama akan mntk dwet balance smpaila aku masuk U..bile da kije, ayah suh simpan sndiri..da besar katenye..da tau kepentingan mnyimpan.. hehheh...

lepas spm aku pna kije jap kat toy'r'us..10 ari je aku kije..hahahaha..tp gaji aku dpt time tuh dlm rm400+..ayah mntak tuk smpan..tp aku syg nk kasi..sbb tu gaji 1st aku..pastu ayah "ckp kalo nk beli ape², kamu amek sket..yg slebihnye ayah simpan"..

bila da kije, aku mmg awal² da put aside certain money tuk disimpan..tp ms aku blk uma, aku tgk adek aku si cida tu masih mnabung..aku tgk die mnyimpan dwet singgit..kire byk gak la bile dah ditotal up..aku pon cube tuk meniru die..hahhaha..

so aku beli la satu tabung tuk simpan dwet singgit tuh..actually aku da ade tabung ..tp tabung tu aku pkai sejak zaman U, tuk simpan dwet syiling je..yg tabung baru tuh sku simpan dwet singgit..bile ade duet singgit je teros aku simpan dalam tuh..hehhehe..hasilnye ade dlm gamba kat bwh nih..tadaaa~~



skang sy faham nape ayah sgt bersungguh mndidik kami dgn amalan menabung..amalan mnabung ni tuk mase depan..cthnye tuk pendidikan, kahwin, urus anak, kesihatan & mcm² lg la..dwet yg kite simpan tu boleh gak dijadikan sebagai persediaan untuk kegunaan segera bile ade kecemasan..snang cite emergency saving la..ye la kan, kite xtau ms depan kite cane..kite xtau ape yg akn berlaku nant..so kite mstilah bijak merancang kewangan hidup kite..kesimpulannya, menabung amalan yg mulia..xrugi kite menabung!! =)




p/s: thanks a lot ayah!! for this valuable advice!!!

No comments:

Post a Comment